Games van de vierde generatie
Zelda
Zelda, The Faces of evil, The wand of Gamelon(beide 1993) en hun opvolger Zelda’s advantures(1994) waren een compromis tussen Philips en Nintendo. Omdat Nintendo niet goed de CD drive kon verkopen lieten ze deze games dus op een andere console verplaatsen. De spelers vonden de Gameplay best aardig al kon de het verhaal met invloed op de gameplay beter worden gedaan. Een goed voorbeeld hiervan is de makkelijkheid van het verslaan van de eindbaas van The wand of Gamelon.
Drug wars
De eerder geprobeerde game Drugwars was een nieuw soort game. In 1984 had John E. Dell geprobeert dit met een DOS programma. Omdat dit niet werkte werd het stilgelegt. Tot de CD-i uitkwam. In de Game speelde je een drugdealer die in New York je weg naar boven moest verdienen met verschillende soorten drugs. De Game duurde 30 dagen en je had ook verschillende manieren om geld te verdienen. In 1998 kwam het vervolg met Dope Wars.
Sonic
Omdat de Mega Drive van Sega was, kan natuurlijk Sonic niet ontbreken. Sonic was als icoon van Sega overal te vinden op de Consoles van Sega. Ook had de blauwe egel maar liefst drie vervolg games. Sonic the Hedgehog was eigenlijk een simpele platform game. Met nieuwe levels en mogelijkheden bij elke uitbreiding was het net een tegenhanger van de bekende Mario series van Nintendo. Zo was het bijvoorbeeld mogelijk om in Sonic 2 met 2 spelers te spelen en met 3 had je erg krachtige Power-ups, net zoals Mario in die tijd.
Madden
Naast alle sportspellen van EA waren er ook nog ondernemers met hun eigen sport games. Een hiervan was John Madden, of zoals hij zijn spellen had genoemd. Hij had een grote serie van NFl games. Dit is het Amerikaanse football. Madden NFL had alle bekende clubs van de Super Bowl dus was het erg geliefd in de VS. In Europa was deze game niet erg doorgebroken, vandaag de dag worden de NFl,NBA en Madden agmes aaqn de lopende band geproduceerd.
Samurai showdown
De Neo-Geo was een Japanse console. Hierdoor was het niet zo gek dat sommige games Samurai games waren. Een goedverkopende reeks was Samurai showdown. De verhaallijn kan met 3 regels worden samengevat en het was eigenlijk maar hersenloos hakken, waaraan het deed denken was aan een arcadekast. De combo’s worden in vele games nageaapt. Dit zie je terug in de reeksen van Fatal Fury, die het "button bashen", hersen loos knopjes rammen, combineert met een beter verhaal en minder wapens. Ook had Fatal Fury succes met maarliefst 5 titels. Maar de koning van dit soort games is King of Fighters die in 9 jaar 10 titels wist te verkopen.
magical drop
Een ander bekend spel is Magical drop. Bij deze simpele game was het de bedoeling om dezelfde kleur balletjes tegen elkaar aan te draaien zodat ze weggingen. De Game had later op andere consoles nog vele spin-offs, games die lijken op iets dat er al geweest is, waar het nog altijd om hetzelfde draaide ook tegenwoordig zie je did nog terug met gratis games als bejeweld.
bikkuriman
De PC-engine had al snel succes met de game Bikkuriman, wat eigenlijk een gekloonde versie was van de arcade game “WonderBoy in Monster Land”. Het enige was dat deze game gelijk met de release van de console beschikbaar was. Daarom hadden de mensen deze game al snel gekocht.

Stratego
het was voor Victor Interactive Software mogelijk om Stratego op de console te brengen. Dit was nieuw want dit had eerder niet gekund vanwege de Licentierechten. Alhoewel het bordspel wel succesvol was, als de klassieker in elke kast, was de game niet zo succesvol. Victor Software zag dit al snel en liet de productie gaan. Ze bleven echter nog wel 10 jaar bestaan, totdat het uiteindelijk werd opgekocht door Marvelous Interactive.
Final Fantasy
De Nintendo SNES was een grote console, die met specifieke games de show stal. De nu nog altijd bekende reeks van Final Fantasy begon met de SNES. Het was een beurt om beurt vechtspel. Ook was het mogelijk om in een wereld rond te lopen. De game zou dit genre helemaal gaan domineren. Dit omdat het nu echt werd gezien als begin van dit genre.
Film games
In de vierde generatie werd ook begonnen met het gebruiken van films en vooral tekenfilms voor games. Voorbeelden hiervan zijn Batman en Robin, the Flintstones, Home alone en nog veel meer. Deze games waren meestal niet zo goed omdat ze gebonden waren aan wat er in de Films gebeuren zou. Tot op de dag van vandaag zie je dit terug.
Bomberman
In 1993 kwam sega met een nieuw karakter, Bomberman. In Bomberman ’94 was het de bedoeling met bommetjes je een weg te blazen door een doolhof. Hier kwamen verschillende wezens in voor die je ook op moest blazen. Ook hadden de makers er een multiplayer element aan toegevoegd, waardoor je tegen elkaar kon spelen, en het doel veranderen tot het opblazen van elkaar in plaats van het doolhof, wat je overigens nog steeds kon doen.