De game van de tweede generatie

Asteroids
Ateroids is ontwikkeld in 1979 door Atari. Asteroids is geinspireerd door Space Wars dat een 2-speler speelhal spel was. Asteroids focuste heel erg op de asteroid als de ultieme vijand en is eigenlijk een 1 speler versie van Space Wars. In Asteroids speel je voor een vliegtuigje dat ruimte schepen en ateroids moet neerschieten zonder met 1 van beide in contact te komen of het vuur van de ruimte schepen.

Breakout
Breakout is in 1976 ontwikkeld door Atari en haalt zijn inspiratie bij Pong vandaan. Het spel is opgebouwd uit een veld met onderin een bakje waar je balletje op moet stuiteren en aan de bovekant zijn er allemaal stenen die door middel van het stuiteren kapot gemaakt moeten worden ook bebat het spel verschillende stenen die weer een verschillend aantal keer geraakt moeten worden voor ze kapot gaan.


pac-man
Pac-Man voor op de console's was eigenlijk een port, kopieren van 1 platform naar het andere, maar was een enorm succes te noemen, al duurde het even. het spel kwam eerst in japan uit onder de naam Puck-man , maar die naam werd gewijzigt toen het naar amerika ging, want ze dachten dat vandalen de P in een F zouden veranderen. de gameplay van pac-man is heel simpel en kan door iedereen gespeeld worden. het is de bedoeling dat een speler het gele "bolletje" in een doolhof allerlei muntjes laten opeten, maar tegelijkertijd uit de handen te blijven van de spoken die in het doolhof zitten en het zo tot leven 256 te brengen.

pitfall!
Pitfall! was 1 van de best verkochtte games voor de Atari 2600. Het idee was in 10 minuten bedacht door David Crane, maar het kostte wel 1000 programmeer uren voordat het echt gemaakt was. Het spel heeft 4 miljoen stuks verkocht en heeft voor veel port's gezorgd en ook kwamen er vervolgen. In het spel speel je als Pitfall Harry die 32 schatten in 20 minuten moet verzamelen en onder tussen alles vallen moet ontwijken door te springen, klimmen of te slingeren.