Handleiding

Allereerst bedankt voor het kiezen van deze versie van Kolonisten van Catan online! Aangezien het feit dat deze versie over internet draait komen (nog) niet alle functies binnen het spelverloop overeen met het klassieke bordspel. Lees deze handleiding daarom eerst zorgvuldig door om niet tijdens het spelen voor verassingen te komen staan.

Algemeen

Elke spelerbeurt begint met de dobbelsteenworp. Het getal bepaalt welke gebieden grondstoffen opleveren. Iedere speler met een of meer dorpen naast zo'n gebied krijgt een kaartje van de desbetreffende grondstof. Bij meerdere dorpen zijn dat meerdere kaartjes. Een stad levert dubbele grondstoffenkaarten op.

Een worp van zeven levert geen grondstoffen op, maar activeert de struikrover. Iedere speler die meer dan zeven grondstofkaartjes bezit, moet in dat geval de helft van zijn kaarten bij de bank inleveren. Vervolgens plaatst de speler die aan de beurt is de struikrover op een gebied naar keuze. Zolang de struikrover hier blijft staan, levert dit gebied geen grondstoffen op! De speler die de struikrover verplaatst, mag bovendien een grondstofkaartje stelen van iemand die een dorp of stad heeft langs de tegel waar de rover komt te staan.

Nadat ieder zijn grondstoffen van de bank heeft gekregen. Dan is het tijd om te handelen. Helaas is het in deze versie alleen mogelijk om grondstoffenkaarten met de bank te ruilen. Het is tijdens je beurt toegestaan om vier gelijke kaarten te ruilen voor één andere. Helaas is het niet mogelijk om havens te bouwen om tegen een lagere verhouding te kunnen handelen.
Na het handelen wordt er gebouwd. Je mag alleen wegen bouwen aangrenzend aan eigen bezit en kunt pas een dorp bouwen als je een vrij uiteinde hebt aan een stuk van minimaal twee eigen wegen, en zolang je twee zijden van de zeshoekige tegels van een ander dorp of stad af blijft. Bouwen doe je door over het veld met je muis naar bouwicoontjes te zoeken en er vervolgens op te drukken. Als je bouwt ontvangt de bank je grondstoffenkaarten.

In de bouwfase breiden de spelers hun gebieden uit en vergaren zo overwinningspunten. Een dorp is 1 punt, een stad 2 punten waard. Een dorp kun je omzetten in een stad door erts- en graankaarten aan de bank te betalen. Bovendien moet je vanaf een bestaand dorp eerst twee eigen wegen hebben liggen voor je een nieuw dorp mag vestigen.

Je mag ook een ontwikkelingskaart kopen. Zo'n kaart levert een speciale bonus op. Sommige geven je een extra overwinningspunt. Anderen geven je het recht om van een door jou te bepalen grondstof alle kaarten van je medespelers af te nemen. Er zijn ook ridderkaarten bij, waarmee je een andere speler kunt dwarszitten. Bij het spelen van de ridderkaart kun je de struikrover verplaatsen en mag je van iemand een grondstoffenkaart stelen.
Ontwikkelingskaarten mag je pas in je volgende beurt spelen, behalve de overwinningspunten: die tellen meteen mee in je score.

Wanneer je als eerste 10 overwinningspunten bereikt, heb je het spel gewonnen.

Dorpen

Je begint het spel met twee dorpen. Elk dorp dat je wilt bouwen, kost je 4 grondtoffenkaarten, te weten: hout, stenen, graan en wol. Elk dorp is één overwinningspunt waard. Een dorp moet minimaal twee zijden van een tegel afstand houden van elk ander dorp of stad. Voor je een nieuw dorp mag bouwen, moet je eerst minimaal twee wegen hebben liggen waaraan het dorp gebouwd kan worden. Dat kan middenin andermans handelsroute zijn. Deze wordt daardoor onderbroken. Wordt het nummer gegooid van een gronstoftegel waaraan je een dorp hebt liggen, krijg je van die stof een kaart. Meerdere dorpen langs die tegel leveren meerdere kaarten op als het getal wordt gegooid.

Steden

Je kunt een dorp opwaarderen tot een stad. Dat kost je twee graan en drie erts. Elke stad is twee overwinningspunten waard. Steden leveren het dubbele aantal grondstoffenkaarten op.

Wegen

Je start met twee wegen, aan elk dorp één. Een weg koop je voor een kaartje hout en een kaartje stenen.

Ontwikkelingskaarten

Ontwikkelingskaarten kunnen je positie in het spel snel bevorderen. Zo is er de mogelijkheid om overwinningspunten te verdienen (!) en zijn er kaarten zoals de ridder waarmee je zonder 7 gegooid te hebben toch de ridder mag verplaatsen en een kaart mag trekken bij een medespeler.

De volgende kaarten zijn mogelijk:

- Monopolie: Alle spelers geven hun door jou gekozen grondstof aan jou.
- Stratenbouw: Je krijgt de grondstoffen om twee straten te bouwen.
- Overwinningspunt: Een extra overwinningspunt.
- Uitvinding: Twee grondstoffen naar keuze.
- Ridder: Een ridderkaart.

Struikrover/ridder

Bij het gooien van de "7" moet iedereen met meer dan 7 grondstoffenkaarten de helft (naar keuze) aan de bank afstaan. Dan wordt de struikrover verplaatst. Degene die gegooid heeft, mag van iemand die een dorp heeft aan het nieuwe gebied van de struikrover een grondstoffenkaart stelen. Een gebied waarop de struikrover staat, levert geen grondstoffen op. De struikrover wordt verder verplaatst door het spelen van de Ridderkaart.

De makers van deze Catan wensen je veel geluk als kolonist!
Vorige stap